La Suisse accroît son engagement en faveur de l’Ukraine

Deux employées pèsent et emballent des produits bio
Le soutien au secteur privé sera poursuivi et renforcé. (Une entreprise agricole dans les Carpathes ukrainiennes.)

La Stratégie suisse de coopération en Ukraine pour la période 2015–2018 comporte trois nouveaux volets: la promotion de la paix, l’aide humanitaire et le développement urbain durable. Il est en outre prévu de renforcer des projets qui ont fait leur preuve dans les domaines de la santé, de la décentralisation, de l’efficacité énergétique et de la promotion du secteur privé.  

La nouvelle Stratégie suisse de coopération en Ukraine 2015–2018 s’inscrit dans la droite ligne de l’action menée jusque-là, tout en prévoyant un élargissement du champ d’action. La Suisse réagit ainsi à deux évolutions fondamentales: la nouvelle situation due au conflit armé en Ukraine et les efforts de réforme du gouvernement. Ainsi, les activités prévues dans chacun des quatre domaines d’intervention de la Suisse constituent des réponses au conflit et à ses conséquences.

Leur mise en œuvre continue d’être assurée par la Direction du développement et de la coopération (DDC) du Département fédéral des affaires étrangères (DFAE) et le Secrétariat d’Etat à l’économie (SECO) du Département fédéral de l’économie, de la formation et de la recherche (DEFR), auxquels s’associent désormais la Division Sécurité humaine (DSH) et l’Aide humanitaire de la Confédération:

  • Gouvernance et promotion de la paix

    Un volet axé sur la promotion de la paix accompagne désormais le soutien à la gouvernance locale et à la décentralisation.

  • Promotion de la santé

    La DDC a été active pendant plus de dix ans dans le domaine de la santé maternelle et infantile. Ce secteur s’étend désormais à la promotion de la santé de base et à la prévention des maladies non transmissibles, en particulier auprès des personnes affectées par le conflit.

     

  • Efficacité énergétique et développement urbain durable

    La promotion d’un développement urbain durable complète l’engagement du SECO dans le domaine de l’efficacité énergétique.

     

  • Développement économique durable

    Le soutien au secteur privé, notamment en faveur d’un cadre global plus favorable au développement économique et financier, et en faveur des petites et moyennes entreprises, sera poursuivi et renforcé.

Engagement de la Suisse en Ukraine

Implication de deux nouveaux acteurs suisses

Deux nouveaux acteurs suisses sont désormais impliqués dans le développement et la mise en œuvre de la nouvelle stratégie de coopération: la Division Sécurité humaine (DSH) et l’Aide humanitaire rejoignent la DDC et le SECO pour compléter les activités que ces deux offices déploient en Ukraine depuis une quinzaine d’années déjà. 

L’engagement de la DSH, qui s’inscrit dans le prolongement de la présidence suisse de l’Organisation pour la sécurité et la coopération en Europe (OSCE), se concentre principalement sur la situation du conflit à l’Est. Outre différents projets bilatéraux, il prévoit notamment de renforcer la participation à la mission d’observation de l’OSCE. Les activités de la DSH visent à améliorer les relations entre les parties du conflit, à encourager le respect des droits de l’homme et du droit international humanitaire et à renforcer les processus politiques clés en vue de la résolution du conflit. 

Quant à l’Aide humanitaire, elle aligne son action sur l’évolution de la situation humanitaire. Elle a déjà contribué au financement d’organisations telles que le CICR, le Programme alimentaire mondial (PAM) ou le Haut-Commissariat des Nations Unies pour les réfugiés (HCR). 

Le bureau de coopération suisse de Kiev sera aussi renforcé en personnel, et le budget sera sensiblement revu à la hausse, puisqu’il passera de 57 millions CHF pour la période 2011–2014 à près de 100 millions CHF pour la période 2015–2018. Le SECO demeure le plus grand contributeur du programme suisse en Ukraine.

Soutien aux plus vulnérables

L’engagement suisse se fera de manière neutre et non partisane, et sera renforcé dans les régions directement affectées par le conflit et/ou accueillant un grand nombre de personnes déplacées. Il visera à soutenir un développement bénéficiant également aux pauvres, aux groupes particulièrement vulnérables et aux minorités.

Un contexte difficile

C’est dans un contexte socio-politique et géostratégique houleux qu’a été conçue la nouvelle Stratégie suisse de coopération en Ukraine 2015–2018. L’annexion de la Crimée début 2014 au mépris du droit international public et le déclenchement d’un conflit armé dans la région du Donbas sont deux des facteurs à l’origine des tensions internes et internationales. Un grand nombre de personnes ont dû trouver refuge dans d’autres parties de l’Ukraine ou à l’étranger. La société ukrainienne s’est polarisée alors que la pauvreté gagne du terrain. 

Tout ceci se déroule sur fond de crise économique majeure, avec une diminution spectaculaire de la production industrielle et une monnaie nationale qui a perdu la moitié de sa valeur en l’espace d’une année, pour ne citer que deux exemples de l’effondrement économique en cours. 

Réformes urgentes

Le conflit armé et ses conséquences économiques, à la résolution desquels le Fonds monétaire international (FMI) et la Banque européenne de reconstruction et de développement (BERD) contribuent par un soutien financier massif, ont mis à jour la nécessité pour l’Ukraine de s’atteler au plus vite à l’assainissement de ses finances et d’entreprendre de profondes réformes structurelles. 

Pressé également par ses créanciers occidentaux et la vague réformiste, le gouvernement de Kiev a pris des premières mesures pour réorganiser le pouvoir, l’économie et le fonctionnement de l’Etat. 

Edification d’un nouveau système

Cette situation représente naturellement un défi majeur pour l’Ukraine, mais aussi une occasion de poser les jalons d’un nouveau système plus moderne et plus efficace. Un système basé sur les principes de l’Etat de droit et de l’économie de marché, démocratique, transparent et à même de combattre la corruption, l’un des problèmes majeurs auxquels est confrontée la société ukrainienne d’aujourd’hui. Et pour les bailleurs de fonds, cette nécessaire réorientation représente la possibilité de contribuer au développement du pays en soutenant les thématiques les plus stratégiques.

Objet 1 – 12 de 45

E-Governance for Accountability and Participation (EGAP), Phase 3

01.10.2024 - 30.09.2028

Digital transformation of Ukraine’s public administration significantly contributed to its resilience in the critical war conditions. Switzerland will consolidate its support to Ukraine in promoting innovative digital tools as amplifiers of democratic reforms in socially important sectors, catalysts of sustainable recovery and effective service provision to citizens and the private sector.


Partnership Fund for a Resilient Ukraine 2 (PFRU-2)

01.08.2024 - 31.12.2027

The Partnership Fund for a Resilient Ukraine (PFRU) unites eight development partners (UK, US, Canada, Sweden, Switzerland, Finland, Estonia and the Netherlands) and the Government of Ukraine to strengthen communities and government legitimacy through improved services, economic recovery and strengthened civil society. With its contribution, Switzerland can shape the development and deployment of an innovative multi-donor financing instrument in Ukraine to support its resilience and early recovery.


Ukraine, Global Clearance Solutions GCS mechanical demining assets, training and mentoring for State Emergency Services Ukraine SESU

01.08.2024 - 31.07.2027

This project with the State Emergency Service of Ukraine (SESU) and Global Clearance Solutions (GCS) seeks to strengthen the mechanical demining capacities and capabilities of SESU to enable them to carry out qualitative humanitarian demining. These needs shall be met by delivering a comprehensive package consisting of the donation of three mechanical demining machines GCS-200 and the delivery of expansive training, mentoring and logistics services.


Health Enhancement and Lifesaving (HEAL) Ukraine

01.08.2024 - 31.12.2024

By supporting the World Bank Health Enhancement and Lifesaving (HEAL) project, Switzerland contributes to alleviating the negative consequences of the war by restoring and improving access to essential healthcare - specifically services disrupted by the war - and by modernizing hospital care and support key health institutions. As a priority, HEAL addresses urgent needs for mental health and rehabilitation services.


Integrated Protection Response Along Frontline Communities and Throughout the Displacement Corridor in Ukraine

01.05.2024 - 30.04.2026

The project engages in direct protection of civilians and aims to improve the sustainability, effectiveness and coordination of Ukrainian NGOs operating in frontline communities and along the displacement corridor in Odesa, Mykolaiv, Kherson, Kharkiv, and Donetsk Oblasts. This involves maintaining the delivery of humanitarian aid, while introducing capacity building to improve the quality and safety of the service provision, as well as preparing local actors for early recovery.


Mental Health for Ukraine (MH4U)

01.03.2024 - 29.02.2028

The Mental Health for Ukraine project is a flagship Swiss engagement which strengthens the capacity and resilience of the mental health system in a context of growing demand and resource scarcity. Switzerland renews its multi-year commitment and pursues a tailored approach addressing acute mental health needs as a consequence of the conflict. The project contributes to the overall resilience of the Ukrainian people, aligns with government priorities and supports Ukraine’s reform path.


Restoring livelihoods and revitalizing rural communities affected by mines and explosive remnants of war

01.03.2024 - 31.12.2027

Humanitarian demining is one of the priorities of Swiss international cooperation program. The Federal Council decided that a total of CHF 100 million will be earmarked for humanitarian demining for 2024-2027. SDC will contribute to the restoration of agricultural livelihood activities in areas severely impacted by the war to reduce the need for external support for rural households, small-scale farmers and local producers in three focal oblasts: Kharkivska, Mykolaivska and Khersonska.


Ukraine: Humanity and Inclusion Strengthening capacities of mine action actors

01.02.2024 - 31.12.2027

SDC will contribute to Humanity and Inclusion’s project to accelerating the effectiveness of mine action efforts through innovative Non-Technical survey, increasing awareness among the conflict-affected population about the risks of explosive ordnance, and delivering tailored victims’ assistance services to conflict-affected vulnerable people.


FSD Mine and UXO clearance in Kharkiv and Kherson Oblasts (MUCKKO)

01.01.2024 - 30.11.2024

This project of FSD (Fondation suisse de déminage) deploys the full range of mine action activities, which enables to identify the level of risks in suspected areas, clear unexploded ordnance (UXOs) and mines, and minimize the risks for the population thanks to targeted awareness sessions. It builds on the first FDFA-supported intervention in Kharkiv oblast and extends to the recently liberated Kherson oblast, equally affected by weapon contamination.


Ukraine ICRC contribution 2024 & 2025

01.01.2024 - 31.12.2025

Switzerland's adherence to humanitarian principles and its support for ICRC operations play a pivotal role in providing immediate assistance and protection to those affected by the conflict in Ukraine. By offering predictable and flexible funding, Switzerland enables ICRC to effectively respond to the ever-changing humanitarian needs in Ukraine. This collaboration addresses the urgent challenges and demonstrates Switzerland's unwavering commitment to promoting peace and stability in Ukraine.


Innovative finance for mine action

01.11.2023 - 30.09.2024

To date an estimated 25% of Ukrainian territory has been exposed to active conflict and may be contaminated with landmines and explosive ordnances. Under the umbrella of UNDP, experts from the finance sector and the mine action sector will assess ways to involve private investors in the long-term financing of mine action in Ukraine. The UK, the Netherlands and Switzerland contribute to the financing of this study. 


Ukraine: Anti-Corruption and Asset Recovery Support Project (ACARSU)

01.10.2023 - 30.09.2026

The devastating situation caused by the ongoing Russian military aggression against Ukraine necessitates a transparent and sustainable recovery process, which gives a boost to anti-corruption reforms. Switzerland, through Basel Institute on Governance, will strengthen capacities and expertise of relevant institutions and law enforcement agencies to enhance transparency and accountability in the recovery process. In order to ensure the most efficient use of its recovery funding, Switzerland will mainstream anti-corruption approaches in its cooperation programmes in Ukraine.

Objet 1 – 12 de 45

Dernière mise à jour 05.10.2022

  • «Nous avons actuellement une fenêtre d’opportunité à saisir», affirme le chef du bureau de coopération suisse de Kiev.

  • Ayant reçu une demande d'aide, la Suisse a organisé cinq séries de transports humanitaires en Ukraine entre mai 2015 et septembre 2016.

Début de la page