Il sostegno svizzero alla transizione nel Caucaso meridionale si orienta sulle esigenze e le priorità dei tre Paesi partner di questa regione ed è incentrato su uno sviluppo economico inclusivo e sostenibile, da un lato, e su istituzioni democratiche efficaci e sulla sicurezza umana, dall’altro.
Caucaso meridionale (Georgia, Armenia, Azerbaigian)
Ambasciata | |
Missione / Delegazione / Rappresentanza permanente | |
Consolato generale | |
Rappresentanza onorara | |
Ufficio di cooperazione | |
Ufficio preposto al contributon | |
Ambasciata con Ufficio di cooperazione | |
Ambasciata con Centro consolare regionale |
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Swiss Business Hub | |
Swissnex | |
Città | |
Capitale | |
Confini contesi | |
Fiume | |
Lago |
Il Caucaso meridionale è tormentato da una serie di conflitti e tensioni irrisolti. Se l’area riveste un importante ruolo geostrategico per la connettività e il trasporto di energia verso l’Europa, queste tensioni pregiudicano la sicurezza degli abitanti e sono un ostacolo allo sviluppo economico e sociale. Grazie alla sua lunga esperienza nella regione, la Svizzera è considerata come un partner affidabile nell’accompagnare la transizione politica ed economica di queste ex repubbliche sovietiche. Essa promuove il rafforzamento della collaborazione tra i Paesi della regione su interessi comuni, politicamente poco sensibili, come lo scambio commerciale di prodotti agricoli o l’adattamento ai cambiamenti climatici.
APS bilaterale della Svizzera |
2022 |
2023 |
2024 * |
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Direzione dello sviluppo e della cooperazione (DSC) |
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Cooperazione bilaterale allo sviluppo |
15.32 |
15.28 |
14.28 |
Aiuto umanitario |
1.87 |
3.01 |
1.63 |
Segreteria di Stato dell'economia (SECO) |
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Cooperazione e sviluppo economici |
2.13 |
3.79 |
3.49 |
Divisione Pace e diritti umani (DPDU) |
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Gestione civile dei conflitti e diritti umani |
1.20 |
1.44 |
1.55 |
Totale DSC/SECO/DPDU |
20.52 |
23.52 |
20.95 |
Altri uffici federali |
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Altri divisioni del DFAE (ASAF, AIO, etc) |
- |
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.. |
Rete esterna del DFAE |
2.18 |
- |
.. |
Segreteria di Stato della migrazione (SEM) |
- |
0.20 |
.. |
Segreteria di Stato per la formazione, la ricerca e l’innovazione (SEFRI) |
0.10 |
0.05 |
.. |
MeteoSvizzera |
- |
- |
- |
Dipartimento federale della difesa, della protezione della popolazione e dello sport (DDPS) |
- |
- |
- |
Ufficio federale dell'ambiente (UFAM) |
- |
- |
.. |
Ufficio federale di statistica (UFS) |
- |
- |
- |
Ufficio federale della sanità pubblica (UFSP) |
- |
- |
- |
Segreteria di Stato per le questioni finanziarie internazionali (SFI) |
- |
- |
- |
Totale altri uffici federali |
2.28 |
0.25 |
- |
Cantoni e comuni |
0.07 |
.. |
.. |
Totale |
22.87 |
23.77 |
20.95 |
Stato al 02.04.2024
* previsto; totale dei dati disponibili
.. = non disponibile | – = importo nullo o importo < 5'000 CHF
Sviluppo economico inclusivo e sostenibile
Nella regione, lo sviluppo economico del settore agricolo è una delle priorità da realizzare per stabilizzare i redditi della popolazione rurale. A tal fine le piccole unità di produzione fondate su un’agricoltura di sussistenza sono integrate in catene di valore aggiunto che consentono agli agricoltori e a piccole e medie imprese di accedere a mercati nazionali e regionali per vendere i propri prodotti. In questo modo possono anche avere accesso a servizi finanziari per ottenere prestiti o a formazioni professionali per aggiornare le proprie conoscenze e ricevere consulenza personalizzata.
Agricoltura e sicurezza alimentare
Istruzione di base e formazione professionale
Sviluppo del settore privato e servizi finanziari
Istituzioni democratiche efficaci e sicurezza umana
Uno sviluppo economico inclusivo e sostenibile è indispensabilmente legato alla presenza di istituzioni democratiche funzionanti, al rispetto dei diritti umani e a un contesto ambientale sicuro. La Svizzera si adopera dunque per incrementare l’efficacia delle istituzioni governative, soprattutto potenziando le capacità dei governi locali nella prestazione di servizi di qualità alla popolazione e quelle dei Governi nazionali nella corretta gestione delle finanze pubbliche. È inoltre attiva nel processo di risoluzione dei conflitti mediante la promozione del dialogo tra le parti e opera infine nella riduzione del rischio di catastrofi naturali e nell’adattamento ai cambiamenti climatici, concentrandosi in particolare sullo sviluppo sostenibile delle aree rurali e montane.
Inoltre, con il suo impegno a favore dell’arte e della cultura la Svizzera promuove la creazione di opportunità, per artisti dei tre Paesi, di confrontarsi e di alimentare il dibattito sull’avvenire della regione.
Riforme economiche e dello Stato
Fragilità e violenza: ostacoli per la lotta contro la povertà
Prevenzione delle catastrofi, aiuto d’emergenza, ricostruzione e protezione
Approccio e partner
L’impegno della Svizzera nel Caucaso meridionale inizia con l’aiuto umanitario fornito dopo lo spaventoso sisma del 1988 nel Nord dell’Armenia. Nel 1999 la Direzione dello sviluppo e della cooperazione (DSC) e la Segreteria di Stato dell’economia (SECO) aprono un ufficio di cooperazione regionale a Tbilisi, capitale della Georgia. Nel 2016 l’Aiuto umanitario della DSC conclude il suo lavoro nell’area, mentre proseguono invece le attività di cooperazione e promozione della pace. La strategia di cooperazione 2017-2020 è attuata congiuntamente dalla Direzione dello sviluppo e della cooperazione (DSC), dalla Divisione Sicurezza umana (DSU) del DFAE.e dalla Segreteria di Stato dell’economia (SECO).
Partner primari della Svizzera nel Caucaso meridionale:
- Partner di sviluppo (GIZ, ADA)
- Organizzazioni non governative locali e internazionali
- Organizzazioni multilaterali, per esempio il PNUS, la Banca europea per gli investimenti (BEI), le istituzioni di Bretton Woods
- Organizzazioni della società civile
- Settore privato
Link
Documenti
Progetti attuali
Strengthening the Climate Adaptation Capacities in Georgia
01.10.2024
- 31.03.2027
Since 2017, Switzerland has contributed to national and international efforts to adapt to the increasing impacts of climate change in Georgia. It will continue to support the further development of the legal and policy framework for natural hazard mapping and zoning in 2024-2027, with an additional focus on strengthening the inclusion of women's voices, needs and capacities in disaster risk reduction. The project will also rely on the Swiss expertise on avalanche and landslide forecasting.
Women’s Economic Empowerment in the South Caucasus (WEE)
01.09.2024
- 31.08.2026
Switzerland has been successfully supporting women and their businesses in Georgia, Armenia, and Azerbaijan since 2017. In this final phase of the project, Switzerland aims to institutionalize gender-related policies at national and local levels, build the capacities of the governmental and non-governmental partners to continue promoting women's empowerment and encourage the private sector to support more women in the formal economy.
Socio-Economic Integration of Refugees in Armenia - SEIRA
01.09.2024
- 31.08.2027
Switzerland will continue supporting Armenia in integrating refugees from Nagorno Karabakh into society while improving social cohesion and economic prospects in remote rural areas of the country. By contributing to activities of the UN World Food Programme and of a local NGO, it will support 1’500 refugee- and vulnerable local households towards sustainable development facilitating the transition from humanitarian aid to long-term development.
Armenia: Early Recovery after Floods 2024 (Direct Action)
08.07.2024
- 31.12.2025
Heavy rainfall in May 2024 led to flooding in Northern Armenia, four casualties, temporary displacement of 2’400 persons and considerable damage on public and private infrastructure. A Rapid Response Team of Swiss Humanitarian Aid Unit (SHA) assessed structural engineering (bridges, roads) damages. Based on that assessment, the proposed SHA Direct Action supports early recovery efforts in Armenia with pedestrian bridges, an event analysis and engineering advice.
Armenia SET Floods June 2024
03.06.2024
- 30.06.2024
Due to heavy rainfall since 25./26.05.2024, severe flooding occurred in two regions of Armenia, which caused some casualties and serious damage to infrastructural facilities such as bridges, roads, railroad lines, pump stations etc. The Armenian authorities asked for international support and accepted Switzerland’s offer for assistance through the deployment of a “SofortEinsatzTeam / SET”, specialized in carrying out structural assessments of damaged infrastructure. Decisions on optimum use of funds will be taken by the Crisis Cell chaired by the Head of HA in close coordination with the desk and Swiss representation in the country.
Georgia: Contribution to CoE Action Plan for Georgia 2024-2027, Democracy Starts in Schools
01.01.2024
- 31.12.2027
Good governance is a prerequisite for sustainable development and peaceful societies. By tapping into the Council of Europe’s expertise in human rights, rule of law and democracy, Switzerland will continue to contribute to Georgia's democratic culture. Beyond the support to the CoE’s core programme, youth empowerment, with focus on their active participation in decision-making processes for responsible citizenship, is the focus of the Swiss supported intervention.
Women’s Increased Leadership for Democracy in Georgia
01.04.2023
- 31.03.2027
To engage more women in Georgia’s political and public life, the WILD project will (i) increase the political literacy and skills of 1’150 locally active women, their organizations and public servants; (ii) sensitize 60 journalists, and 150 data producers and users on gender-related reporting; (iii) contribute to development and adoption of gender-responsive laws and policies, benefitting some 38’350 public servants. The project will engage with men to foster behavioural change.
Enhanced Opportunities for the Returning Migrants in Georgia
01.02.2023
- 01.11.2024
The project will support key areas of the Swiss-Georgian migration partnership: including return assistance, skills development, and diaspora engagement. It aims to strengthen the national migration management system by tackling systemic challenges, such as limited capacity and coordination between national and local stakeholders, insufficient local participation and resources, and a lack of engagement from the private sector. The focus will be on the integration of returned migrants.
Allocation of SDC Funding (MENA Europe Division) in 2023 to ICRC Operations in Armenia, Azerbaijan, Ukraine
01.01.2023
- 31.12.2023
SDC funding to ICRC operations allows the International Committee of the Red Cross (ICRC) to respond proactively and to provide immediate protection and assistance for people affected by armed conflict and other situations of violence. In line with the Good Humanitarian Donorship (GHD) principles, Switzerland recognizes the necessity of predictable and flexible funding to respond to changing needs in humanitarian crises.
ICRC Operations Appeals 2023: Additional Allocation to ICRC Operations Azerbaijan
01.01.2023
- 31.12.2023
SDC funding to ICRC operations allows the International Committee of the Red Cross (ICRC) to respond proactively and to provide immediate protection and assistance for people affected by armed conflict and other situations of violence. In line with the Good Humanitarian Donorship (GHD) principles, Switzerland recognizes the necessity of predictable and flexible funding to respond to changing needs in humanitarian crises.
Resilience & Economic Recovery of Border Communities in Armenia REBCA
01.12.2022
- 31.07.2024
Armenia's positive socio-economic development in recent years has been plagued time and again by massive set-backs such as the COVID-19 pandemic, military conflicts and external economic shocks. A further escalation of the conflict between Armenia and Azerbaijan in September 2022 severely affected border communities, home of more than 90,000 people. A contribution to the World Food Programme (WFP) will provide immediate support for humanitarian assistance and economic recovery.
Modernization of Vocational Education and Training related to Agriculture in Georgia
01.09.2022
- 31.08.2025
Agricultural productivity and incomes are low in Georgia, which is largely due to obsolete knowledge and skills. The project contributes to introducing systemic changes in agriculture-related vocational education and extension services, increasing the role of private sector actors in planning and delivering vocational training. Rural youth, women and men, will thus be better trained and acquire more relevant skills; this will contribute to increasing their incomes and employment opportunities.