Macédoine du Nord

Le soutien suisse à la transition en Macédoine du Nord repose sur des intérêts mutuels en matière de développement socio-économique, de stabilité, de sécurité et d’intégration euro-atlantique. Si des progrès importants ont été réalisés depuis l’indépendance de la République de Macédoine du Nord en 1991, le pays peine à avancer sur certaines réformes, notamment dans les domaines de la décentralisation, de l’état de droit, du développement économique et des services publics.

Carte de la Macédonie
Carte de la Macédoine du Nord © DFAE

La République de Macédoine du Nord est un État multiethnique dont la population est estimée à environ deux millions d’habitants. Après une transition précoce vers une économie de marché, la Macédoine du Nord a réalisé des progrès visibles en matière de développement économique et social. Parmi les États des Balkans occidentaux, le pays est rapidement devenu candidat à l’intégration euro-atlantique. Il doit néanmoins encore mettre en œuvre des réformes pour renforcer la gouvernance démocratique, soutenir un développement économique inclusif et traiter les problèmes environnementaux les plus sérieux.

Gouvernance démocratique

Dans le domaine de la gouvernance démocratique, le programme de la coopération suisse en Macédoine du Nord vise à renforcer la capacité démocratique des institutions exécutives et législatives et à donner à la société civile les moyens d’agir. Le soutien de la Suisse encourage les autorités centrales et locales à mieux rendre compte de leur action, et les aide à devenir plus transparentes et inclusives. La Suisse œuvre parallèlement en faveur de la participation des citoyens aux processus décisionnels locaux et régionaux.

Réformes de l’Etat et de l’économie

Développement économique durable

Le soutien de la Suisse dans le secteur économique vise à améliorer les perspectives d’emploi et à créer une croissance économique durable. Il aide les demandeurs d’emploi à accéder au marché du travail grâce à des programmes de formation professionnelle adaptés aux besoins du marché. Dans le même temps, il encourage le développement du secteur privé, en particulier des start-up, afin de créer un meilleur accès à de nouveaux marchés et des chaînes de valeur générant des revenus plus importants.  La Suisse participe également activement aux efforts visant à améliorer les conditions de travail en encourageant les employeurs à offrir des emplois décents et inclusifs.

Développement du secteur privé et services financiers

Environnement et services d’utilité publique durables

Les ressources naturelles et la richesse de la biodiversité du pays sont considérées comme un atout majeur de son développement. La Suisse fournit une assistance technique et des investissements aux effets catalyseurs en faveur de la transformation numérique et d’infrastructures et équipements résilients au changement climatique et à faibles émissions de carbone. Elle permet ainsi aux municipalités de proposer aux citoyens des services d’utilité publique de haute qualité, fiables et efficaces.

Des services publics durables, une meilleure gestion des ressources naturelles et une résilience accrue des communautés face aux catastrophes naturelles augmenteront l’attrait et la compétitivité des zones urbaines et rurales, et contribueront à une croissance économique stable ainsi qu’à une meilleure qualité de vie. 

L’eau – Une ressource vitale menacée

Approche et partenaires

Le programme de coopération 2021-2024 est mis en œuvre conjointement par la Direction du développement et de la coopération (DDC) et le Secrétariat d’État à l’économie (SECO). Les activités de coopération menées par la Suisse sont fondées sur des accords formels avec le gouvernement. La Suisse participe à des programmes multi-donateurs et passe des contrats avec des organisations de la société civile macédoniennes et suisses, des organisations internationales, des cabinets de conseil et des entités du secteur privé. Un accent particulier est placé sur le renforcement des systèmes nationaux et l’établissement de partenariats avec de nouveaux acteurs du changement, par exemple au moyen de l’engagement avec le secteur privé et des co-financements.

Les principaux partenaires de la Suisse en Macédoine du Nord:

  • Ministères et gouvernements locaux
  • Parlements nationaux et locaux, administration parlementaire
  • Organisations de la société civile, par exemple les médias
  • Secteur privé
  • ONG locales et internationales
  • Organisations et donateurs bilatéraux et multilatéraux, par exemple le PNUD et ONU Femmes

Projets actuels

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Civil Society Support Facility

01.04.2023 - 31.12.2026

Switzerland renews a multi-year support to strengthen the capacities of civil society organizations in North Macedonia, to improve the inclusiveness of decision-making processes and increase the transparency of state institutions. The final phase (2023-2026) of this project aims to increase citizen support for civil society organizations, to enhance the capabilities of these organizations, and to diversify their funding base. To improve sustainability, the project implementation has been transferred to the national partner organization. 


Promoting Gender Responsive Policies and Budgets

01.04.2023 - 31.03.2026

Switzerland, through a contribution to UN Women for 2023-2026, supports central and local governments of North Macedonia to advance gender equality through gender-responsive legislation and by practicing gendered budgeting processes: citizens, especially women, and civil society organizations will be strengthened to exercise their voice in decision-making through policy dialogue. Oversight institutions will also be capacitated to better monitor the implementation of gender-responsive budgeting processes. 


NMAC: Ground Water Management, Use and P

20.07.2022 - 31.12.2027

Despite its vital importance for people, economy and environment, groundwater (GW) in North Macedonia is increasingly under pressure from pollution and unsustainable use in a changing climate. With Swiss expertise and support, the GWP will establish the basis for a long-term transformation of the GW management by building stakeholders’ capacities, securing the necessary collaboration mechanism, improving legislative and planning framework. 


Education for Employment

01.07.2022 - 30.06.2026

The project addresses the high youth unemployment rate in North Macedonia (33%), caused by the mismatch of the skills provided by the education system and those required by the economy. The project will support the Ministry of Education and Science and the private sector to strengthen the newly established dual school- and company-based vocational education and training system.


Empowering Municipal Councils

01.04.2022 - 31.03.2027

Municipal Councils have, according to the legislation, a very important role to play in local governance. However, councillors often lack the necessary knowledge to fulfil their responsibilities. Through the project, capacities of councillors will be enhanced, citizen participation in decision making promoted and legal framework adjusted, enabling councillors to fulfil their role and to become more independent from the executive branch.


Smart Packaging Waste Management

01.11.2021 - 31.12.2024

The prevalent improper management of waste in North Macedonia is a pressing environmental topic and a top priority of the Government. SDC supports North Macedonia by engaging with the non-profit private sector packaging recovery organization Pakomak to enhance the effectiveness, efficiency and transparency of the national packaging waste recovery system through the digitalisation of the primary selection and collection process.


Sustainable and Inclusive Balanced Regional Development

01.10.2021 - 30.09.2025

The level of development among the 8 regions in North Macedonia is highly unequal. This misbalance directly affects the wellbeing of citizens living in less developed areas. SDC supports North Macedonia by working on the country system, to improve the national legal framework for planning, monitoring and evaluation of balanced regional development (BRD) ensuring greater allocation of funds for BRD, hence improving the living conditions for all citizens, especially in the underdeveloped regions.


Intelligence and Security Sector Reform

01.04.2021 - 31.03.2026

At the core of this project is to improve the accountability of the state and enhance the division of the executive, legislative and judiciary powers in line with the democratic governance priorities of the Swiss Cooperation Programme in North Macedonia. It focuses on supporting the intelligence and security sector actors to become more transparent and accountable towards parliament, the judiciary and citizens at large, through new and improved existing legal framework, enhanced policy-making and capacity building.


Global Financial Infrastructure Programme, Phase II

01.07.2022 - 30.06.2027

The Global Financial Infrastructure Programme fosters financial inclusion of individuals and responsible access to finance for SMEs through financial infrastructure reforms in SECO and SDC partner countries. It focuses on strengthening credit information systems, secured transaction reforms, as well as insolvency and debt resolution.


Swiss Import Promotion Program (SIPPO) 2021-2025

01.07.2021 - 30.07.2025

The Swiss Import Promotion Program SIPPO 2021-2025 supports Business Support Organisations (BSO), such as trade-related ministries and agencies, private trade promotion service providers, consultants, trade promotion organisations, and industry organisations thereby facilitating access for exporting companies to the Swiss and international markets.



Light Manufacturing Jobs and Competitiveness Program

01.01.2019 - 31.12.2023

The IFC Light Manufacturing Jobs and Competitiveness Program aims to revitalize economic integration of and within the Western Balkan region in order to promote economic growth and job creation.

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