Corne de l’Afrique (Somalie, Éthiopie, Kenya)

La Suisse mène dans la Corne de l’Afrique des activités axées principalement sur la gouvernance, la sécurité alimentaire, la santé, la migration et la protection des groupes de population vulnérables. Du point de vue géographique, le programme régional se concentre sur le contexte somalien. En Éthiopie et au Kenya, il couvre également les zones semi-arides limitrophes de la Somalie. La Suisse apporte une aide d’urgence dans toute la région en fonction des besoins.

© DFAE

La Corne de l’Afrique compte parmi les régions du monde les plus fragiles et les plus exposées aux conflits. Les pays de la région figurent parmi les principaux pays d’origine et pays d’accueil de réfugiés et de personnes déplacées. Parmi les dimensions de la fragilité, il y a lieu de citer les conflits de longue durée et l’extrémisme violent, la faible gouvernance et la moindre qualité des services publics. À ces facteurs s’ajoutent les effets négatifs du changement climatique. Dans le même temps, la Corne de l’Afrique dispose de nombreux atouts qui pourraient favoriser des changements positifs dans la région. En témoignent notamment la diffusion des télécommunications mobiles, la rapidité de l’innovation numérique et une diaspora dynamique. Une génération de jeunes citoyens et citoyennes travaille de plus en plus en réseau, afin de créer de meilleures perspectives pour la région.

Le programme de coopération pour la Corne de l’Afrique fait fond sur les résultats déjà obtenus dans cette région et souligne l’engagement de la Suisse dans des contextes fragiles. Ainsi, la Suisse soutient notamment la fourniture de services et aide à rétablir la confiance dans les institutions publiques. Elle s’emploie également à agir sur les causes profondes des conflits et de la pauvreté qui fragilisent la région. Ce faisant, elle promeut la transformation des conflits et l’intégration régionale. Dans le cadre de ces efforts, la Suisse appuie également l’action de l’Autorité intergouvernementale pour le développement (IGAD), la seule organisation régionale de la Corne de l’Afrique.

Bonne gouvernance

Renforcer la confiance de la population dans les institutions publiques

En collaboration avec les autorités somaliennes et de ses partenaires multilatéraux, la Suisse aide l’État somalien, ses États membres fédéraux et les municipalités somaliennes dans la mise en place de structures étatiques. Elle encourage la fourniture de services publics (eau, santé, marchés, routes et éducation) au niveau des autorités locales et de district, et permet ainsi de restaurer la confiance de la population dans les institutions publiques locales. Les fonds de développement local gérés par les communautés rurales sont considérés comme un modèle de décentralisation fiscale.

Bonne gouvernance

Sécurité alimentaire

Renforcer les communautés des zones arides

Les zones arides sont peuplées d’agriculteurs et d’éleveurs, qui sont régulièrement touchés par la sécheresse et la famine, comme l’est aussi leur bétail. La Suisse considère que le renforcement de la résilience des communautés pastorales et agropastorales constitue sa contribution la plus importante à la sécurité alimentaire, le but étant de créer des moyens de subsistance plus stables tout en aidant à assurer l’approvisionnement de base des populations dans les situations d’urgence. À cet effet, elle favorise notamment une meilleure productivité de l’élevage et de l’agriculture par l’introduction de pratiques adaptées au climat.

Agriculture et sécurité alimentaire

Santé

Favoriser l’accès aux soins médicaux de base

La Suisse contribue à la mise en place d’un système de santé durable dont puissent bénéficier les groupes de population défavorisés en Somalie, en Éthiopie et au Kenya. Elle soutient à cet effet les communautés pastorales et agropastorales afin qu’elles aient accès à des soins médicaux et vétérinaires de meilleure qualité. Par ailleurs, la Suisse favorise la fourniture de services de santé spécifiquement destinés à améliorer la santé maternelle et infantile. Elle oeuvre également en faveur de la protection des victimes de violences basées sur le genre.

La santé – Facteur essentiel de développement

Migration

Améliorer la protection des personnes déplacées et exploiter le potentiel de développement

De nombreux migrants et migrantes transitent par la Corne de l’Afrique chaque année. En raison de leur vulnérabilité, ces populations ont besoin d’une protection particulière. Elles incluent les réfugiés, les déplacés internes, les demandeurs d’asile, les victimes de la traite des êtres humains et les personnes en quête d’une vie meilleure pour elles et leur famille. La Suisse répond aux besoins de protection des personnes migrantes ainsi que de leurs communautés d’accueil par le développement des capacités, la sensibilisation, la formation des fonctionnaires gouvernementaux, l’amélioration des infrastructures et l’aide d’urgence. L’objectif à long terme est de rendre les communautés affectées par le déplacement autonomes. Afin d’offrir aux réfugiés et aux déplacés internes des perspectives à long terme, la Suisse aide les autorités des pays de la Corne de l’Afrique à trouver des solutions durables pour eux.

Migration

Approche et partenaires

Conformément à sa politique en la matière, la Suisse prend en considération les questions de genre et encourage l’égalité entre hommes et femmes. Elle œuvre aussi pour un système responsable de répartition des fonds publics. Par ailleurs, elle adopte une approche globale qui associe les instruments d’aide humanitaire et de coopération au développement avec des mesures politiques et diplomatiques et des instruments relatifs à la migration et à la sécurité. Elle travaille avec un grand nombre de partenaires selon différentes modalités:

  • ONG et institutions suisses
  • Ministères, autorités au niveau de la province, du district ou de la localité, IGAD (instruments régionaux et nationaux ainsi que fonds de développement locaux)
  • ONG et institutions locales et internationales
  • Partenaires multilatéraux: CICR, PAM, HCR, OCHA, FAO, PNUD, OMS. Le soutien à ces partenaires prend la forme de contributions financières ou de détachements d’experts et d’expertes du Corps suisse d’aide humanitaire
  • Secteur privé local
  • Autres pays donateurs

Liens

Projets actuels

Objet 1 – 12 de 53

Kenya: Empowering refugees and host communities in Dadaab through market-led solutions (EMPOWER)

01.07.2024 - 30.06.2028

The project envisages to unlock the potential of displacement-affected communities (DACs) by providing access to capital, skills development, market opportunities and entrepreneur-friendly policies. The project aims to deliver on long-term economic growth, self-reliance and decreased dependency of DACs on aid. This sustainable approach offers a pathway out of poverty and towards thriving entrepreneurial livelihoods in Kenya.


Provision of CCCM, protection and social cohesion responses to Sudan crisis affected populations in Renk and Manyo Counties, Upper Nile

01.06.2024 - 31.12.2024

To respond to the needs of the growing number of refugees and returnees crossing the border into South Sudan due to the ongoing crisis in the Sudan, both in camp and host community settings. The intervention will improve CCCM, WASH2 and protection in Renk town, in the Transit Center (TC) at Renk and in the Reception Centre (RC) in Joda and Manyo.


Good Financial Governance (GFG)

01.05.2024 - 30.04.2027

The project contributes to strengthen Tanzania’s public financial system, a central element to cement its economic status. The 3rd phase aims at expanding the mobilization of domestic revenue and improving the government’s expenditure control. It shall strengthen interinstitutional mechanisms for tax data exchange, enhance the audit system, and improve public procurement. At policy level, it seeks to develop an evidence-based and gender responsive fiscal strategy for better public service delivery to benefit the population, especially the poor.


Community Health Provision in Somalia (CHASP)

01.05.2024 - 30.04.2027

The programme provides maternal and child health services in Somalia in targeted facilities. It strengthens the capacities of regional and district health authorities including of health personnel working in these facilities. The programme promotes access in terms of basic health services and skilled health personnel at decentralized levels. This is connected to the Swiss interest of promoting service provision and good governance capacities especially at grassroot levels, which also feeds into the transformation/ development agenda of Somalia.


Safeguard Young People (SYP) - Tanzania

Safeguard Young People Programme

01.01.2024 - 31.12.2026

With 62% of its population below 25 years, the Safeguard Young People (SYP) programme supports Tanzania’s demographic dividend. The project advances young people’s sexual and reproductive health and rights (SRHR) through a gender-responsive and inclusive policy environment, empowered youth who make informed decisions, and responsive health and education systems. SYP builds on 10 years of regional experience and UNFPA’s expertise.


2024 Additional allocation to WFP Country Strategic Plans (NHF)

01.01.2024 - 31.12.2024

The war in Sudan entered its second year. Sudan is facing a major humanitarian catastrophe. The conflict also affected neighbouring countries, in particular Chad and South Sudan who are already struggling with a dire humanitarian situation that pre-existed before the conflict broke out. The consequences of the war exacerbated the acute food insecurity situation in those countries. With additional funding, SDC reinforces WFP’s emergency response to deliver life-saving food and nutrition assistance in Sudan, Chad and South Sudan.


Tanzania Social Action Fund (TASAF)

Ms. Maria Maguta, TASAF beneficiary in Katavi Region.

01.10.2023 - 30.09.2025

Switzerland’s contribution to Tanzania Social Action Fund (TASAF) for the implementation of the Productive Social Safety Net Program (PSSN) contributes to the protection of 1.5 milion poor households in Tanzania Mainland and Zanzibar through cash transfers, public works and livelihoods enhancement. Also evidence generated through this support will inform and reinforce Swiss engagement in national policy dialogue on social protection, beyond PSSN. 


Supporting returnee and host communities to rebuild livelihoods, generate income, and peacefully improve and manage natural resources for short-term relief and long-term food security (Triple Nexus) in South Sudan

01.07.2023 - 30.09.2025

This project will support returnees and the host communities to rebuild their livelihoods, generate income, and peacefully improve and manage natural resources for short-term relief and long-term food security. This will be achieved through increased food production, sustainable management and governance of natural resources, initiating alternative income opportunities, non-violent conflict resolution and GBV prevention. This intervention aligns with the humanitarian, peace and development nexus and will contribute to durable solutions. 


South Sudan: Plan International, Integrated Protection, Skills Building and Learning for Empowerment of Adolescents, Youth, families and communities in Yei, Morobo and Kajokeji

15.06.2023 - 14.06.2025

This project seeks to complement the previous phase of an integrated protection intervention. It will build on key successes, achievements and key lessons learned through the provision of integrated life-saving emergency child protection services, skills building, empowerment of adolescent youth and communities in the targeted locations. 


Enhancing Climate Resilience of Vulnerable Communities and Ecosystems in South Sudan

01.06.2023 - 31.05.2026

Local authorities and communities will be strengthened in their technical and managerial capacities to reduce people’s livelihood exposure, vulnerability and resilience to floods and drought thus increasing food production and reduce food insecurity as well as displacement of people and competition over natural resources. This will be achieved through improved communication, coordination and knowledge-sharing, early warning systems and appropriate legislation. 


SUD, NRC Emergency Responses 2023

01.06.2023 - 30.11.2024

Millions of people in Sudan are facing critical shortages of food, water, sanitation, shelter, non-food items, as well as access to basic education, psychosocial support and protection since the outbreak of fighting between the Sudan Armed Forces (SAF) and the Rapid Support Forces (RSF) on 15 April 2023. Based on its sectoral and technical areas of expertise, NRC therefore developed a multi-sectoral emergency response plan incl. multi-purpose cash, emergency shelter/ NFI, WASH, education assistance, and protection interventions


Consolidating Community Recovery, Peace-building and Local Governance (COMPEL)

01.05.2023 - 31.12.2025

Somalia is slowly emerging from one of the most complex and protracted conflicts. Over the past decade, peacebuilding and state-building processes, while navigating conflict, climate crisis and political fragility, maintained an incrementally positive trajectory. In investing in civil society engagement and building of local institutions and capacities all over Somalia, Switzerland is contributing in the establishment and strengthening of sustainable, community-driven, inclusive institutions necessary to deliver services and sustainable peace. 

Objet 1 – 12 de 53